Otázky a odpovědi
Jak inspekce zjišťuje kvalitu sociálních služeb?
Inspekce sleduje:
• plnění podmínek registrace poskytovatelů (např. ověřuje zda poskytovaný druh služby odpovídá registrovanému druhu služby)
• kvalitu poskytovaných sociálních služeb, která je posuzována dle měřítek stanovených Standardy kvality sociálních služeb.
• plnění povinností poskytovatelů, které jsou stanoveny zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
Mezi ně patří například zajištění:
• dostupnosti informací o druhu, místě, cílech a okruhu osob, jimž jsou sociální služby poskytovány;
• dostupnosti informací o způsobu poskytování sociálních služeb a o všech právech a povinnostech vyplývajících ze smlouvy o poskytování sociálních služeb;
• naplňování lidských i občanských práv klientů.
Na závěr inspekce je poskytovateli sociálních služeb předána inspekční zpráva, která obsahuje zjištění inspekčního týmu o stavu poskytované služby a je vodítkem pro její případné budoucí zkvalitnění. Poskytovatel sociálních služeb sám navrhne jednotlivé kroky a opatření vedoucí ke zvýšení kvality poskytované služby.
Co je to "inspekce sociálních služeb"?
Inspekcí sociálních služeb se rozumí systematické ověřování a hodnocení postupů a metod užívaných při poskytování sociálních služeb. Úkolem inspekce je zjistit, zda je poskytovaná sociální služba kvalitní, zda-li jsou naplňovány registrační podmínky. Povinnost provádět inspekce sociálních služeb ukládá zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.